maandag 2 juni 2014

Winter in Januari





Benodigdheden:
Een verticale (winterse) tube van ca. 500 pixels hoogte


De tube bij de les is gevonden op internet, is hij van jou? Laat het me weten dan krijg je de credits.
Basisvorm:
karincirkel15
Filters:
Filters Unlimited 2.0 – Render
VDL Adrenaline – Snowflakes
Plaatjespenselen:
Bloem 01 (Standaard vanaf PSP X)
Zeepbel
X3_Waterspiraal (Standaard in X3)
X3_Vissenhuid (Standaard in X3)
Animatie:
Bling ani (ik weet niet wie de maker is)
Animatieshop

Plaats de plaatjespenselen in de map ‘Plaatjespenselen’ en de basisvorm
in de map ‘Basisvormen’.

Materialen

Veel plezier met de les!

01.   Open de tube en maak eventueel op maat.
Bewerken – Kopiëren.

02.   Gereedschap Pipet – Kies een lichte voor– en donkere achtergrondkleur uit in
dezelfde tint. (het liefst in blauw/grijze tinten vanwege de winterse les)
Schrijf van de achtergrondkleur de nummers op die bij ‘K’ en ‘V’ staan.

03.   Open een nieuwe transparante afbeelding van 650 x 650 pixels.

04.   Gereedschap Basisvorm – Kies: karincirkel15 met onderstaande instellingen:
Anti-alias: Aangevinkt – Breedte: 4. Trek de cirkel van linksboven naar rechtsonder.
Blijf één blokje van alle kanten af. (afbeelding op 100%)

05.   Lagen – Nieuwe rasterlaag.

06.   Gereedschap Plaatjespenseel – Kies: Zeepbel met onderstaande instellingen:
Schaal: 80 – Stap: 200 – Plaatsingsmodus en Selectiemodus: Willekeurig.
Stempel op ieder rondje aan de buitenkant van de cirkel, in het midden van het rondje
een zeepbel. (zie mijn voorbeeld)

07.   Lagen – Nieuwe rasterlaag.

08.   Kies: X3_Waterspiraal met onderstaande instellingen:
Schaal: 40 – Stap: 10 - Plaatsingsmodus en Selectiemodus: Willekeurig.
Stempel een waterspiraal precies op de overgangen tussen de buitenste rondjes
en de steeltjes. (zie mijn voorbeeld)

09.   Aanpassen – Kleurtoon en verzadiging – Inkleuren – Vul hier de nummers van punt 02 in.

10.   Lagen – Nieuwe rasterlaag.

11.   Kies: X3_Vissenhuid met onderstaande instellingen:
Schaal: 50 – Stap: 10 - Plaatsingsmodus en Selectiemodus: Willekeurig.
Stempel op ieder klein rondje een vissenhuid. (zie mijn voorbeeld)

12.   Aanpassen – Kleurtoon en verzadiging – Inkleuren – Instellingen staan goed.

13.   Lagen – Nieuwe rasterlaag.

14.   Kies: Bloem 01 met onderstaande instellingen:
Schaal: 10 – Stap: 10 - Plaatsingsmodus en Selectiemodus: Willekeurig.
Stempel in het midden van de vissenhuid een bloemetje. (zie mijn voorbeeld)

15.   Aanpassen – Kleurtoon en verzadiging – Inkleuren – Instellingen staan goed.

16.   Lagen – Samenvoegen – Zichtbare lagen samenvoegen.

17.   Materialen – Draai de kleuren om.

18.   Gereedschap Ovaal – Modus: Cirkel tekenen – Op vector maken: Aangevinkt – Breedte: 0.
Maak een cirkel ongeveer net zo groot als de middencirkel van je basisvorm.

19.   Lagen – Eigenschappen – Dekking: 50.
Druk op de ’P’ zodat je tekenpunten krijgt en je de vorm kunt inschuiven en
uitrekken en op zijn plaats kan zetten. De vorm moet precies over de cirkel
van de basisvorm vallen.

20.   Materialen – Draai de kleuren weer om.

21.   Gereedschap Tekst – Font en Grootte naar keuze – Anti-alias: Scherp – Dikte streek: 0.
Maken als: Vector. Begin links onder van de cirkel te typen. Typ de tekst en zet hem
eventueel met spaties vóór de tekst netjes in het midden bovenaan de cirkel.
(zie mijn voorbeeld)

22.   Lagen – Eigenschappen – Dekking: 100.

23.   Lagenpalet – Druk op het kleine +teken voor Vector 1.
Zet Nieuwe ovaal op slot.

24.   Lagen – Omzetten in rasterlaag.

25.   Lagenpalet – Activeer Samengevoegd.

26.   Toverstaf – Afstemmingsmodus: RGB-waarde – Tolerantie: 0 – Aaneengesloten: Aangevinkt.
Doezelen: 3 – Anti-alias: Aangevinkt - Binnen. Selecteer het midden van de grote cirkel van de basisvorm.

27.   Gereedschap Vlakvulling – Vul de selectie met de voorgrondkleur.

28.   Selecties – Wijzigen – Inkrimpen – Aantal pixels: 8.

29.   Selecties – Wijzigen – Vloeiend – Instellingen: Standaard.
Druk één keer op de ‘Delete’ toets.

30.   Selecties – Niets selecteren.

31.   Bewerken – Plakken als nieuwe laag. (de tube)

32.   Lagen – Schikken – Vooraan.

33.   Gereedschap Verplaatsen – Zet de tube links of rechts onder in de afbeelding.

34.   Effecten – 3D-effecten – Slagschaduw met onderstaande instellingen:
Verticaal en Horizontaal: 1 – Dekking: 100 – Vervaging: 15 – Kleur: Zwart.

35.   Lagen – Nieuwe rasterlaag.

36.   Gereedschap Vlakvulling – Vul de laag met de achtergrondkleur.

37.   Selecties – Alles selecteren.

38.   Selecties – Wijzigen – Inkrimpen – Aantal pixels: 10.

39.   Effecten – Insteekfilters – Filters Unlimited 2.0 met onderstaande instellingen:
Links: Render – Rechts: Clouds (fore-/background color).
Cloud Type: 0 – Gamma: 255.

40.   Selecties – Niets selecteren.

41.   Lagen – Schikken – Achteraan.

42.   Lagenpalet – Activeer Samengevoegd.

43.   Effecten – 3D-effecten – Slagschaduw – Instellingen staan goed.
Schaduw op nieuwe laag: Aangevinkt.

44.   Lagenpalet – Activeer Raster 2. (bovenste laag)

45.   Lagen – Nieuwe rasterlaag.

46.   Gereedschap Plaatjespenseel – Stempel je watermerk. (niet in het midden)

47.   Lagenpalet – Activeer Samengevoegd.

48.   Toverstaf – Doezelen: 0 – Overige instellingen staan goed.
Klik één keer in het midden om de cirkel van de basisvorm te selecteren.

49.   Effecten – Insteekfilters – VDL Adrenaline – Snowflakes met onderstaande
instellingen:
Amount: 60 – Size range begin: 0 – Size range end: 15 – Hardness: 100.
Transparency: 5 – Snow color: Basic - Icy blue – Random seed: 5.

50.   Selecties – Niets selecteren.

51.   Bewerken – Kopiëren speciaal – Samengevoegd kopiëren.

52.   Open Animatieshop.
Bewerken – Plakken – Als nieuwe animatie.

53.   Terug naar PSP.
Klik twee keer op ‘pijltje ongedaan maken’.

54.   Herhaal punt 49 – Random seed: 15, en punt 50 en 51.

55.   Terug naar Animatieshop.
Bewerken – Plakken – Na actieve frame.

56.   Herhaal punt 53 t/m 55 nog drie keer. Verhoog Random seed steeds met 10.

57.   We blijven in Animatieshop.
Bewerken – Alles selecteren.

58.   Bewerken – Selectie Dupliceren.
Herhaal dit punt één keer, je hebt nu 19 frames.

59.   Animatie – Eigenschappen voor frame – Tijd weergeven: 16.

60.   Open de animatie Bling ani.
Bewerken – Alles selecteren.

61.   Klik met de pijl op het eerste frame, niet loslaten en sleep dit frame mee
naar het eerste frame van je uitwerking.
Laat ongeveer iets boven het midden van je cirkel (met de sneeuw) los.
(zie mijn voorbeeld)

62.   Beeld – Animatie. Je kunt nu de animatie bekijken.

63.   Bestand – Opslaan als .gif – Klik drie keer op Volgende en één keer op Voltooien.

Deze les is geschreven voor PSP Nederland door Vera en niets mag worden overgenomen (in zijn geheel of in
gedeeltes) zonder schriftelijke toestemming. ©kornetvs 30 december 2010.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten