zondag 1 juni 2014
Spring Time
Benodigdheden:
Een plaatje van ca. 400 pixels hoog.
Een horizontaal misted plaatje van ca. 400 pixels breedte. (niet hoger dan 170 pixels)
Een verticale tube van 500 pixels hoog.
Animatie butter 12 en butter 15. Of twee andere animaties naar keuze die elk uit 4 frames bestaan.
Je kunt er op deze site heel veel vinden.
Een corner van 150 x 150 pixels.
Basisvorm: AltemusBordersFour-.
Filters:
Filters Unlimited 2.0
Simple - Top Left Mirror
Alien Skin Xenofex 2 – Constellation
Het plaatje met de kindjes komt van: http://www.jamesbrowne.net
Het plaatje van de bloemen komt van: http://pixabay.com
De tube komt van: gerdas-villa-kunterbunt.blogspot.de
De vlinderanimaties komen van: http://www.plazadupunk.nl
De corner komt van: pittisgrafikwolke.eu
Materialen
01. Open je plaatjes en je tube en maak deze eventueel op maat.
02. Gereedschap Pipet - Kies een lichte voor- en een donkere achtergrondkleur uit een van de plaatjes of uit de tube.
03. Materialen – Zet de voorgrondkleur op verloop met onderstaande instellingen:
Voorgrond-achtergrond - Stijl: Lineair – Hoek: 0 – Herhalingen: 3.
(donkere kleur zit in het midden anders een vinkje bij omkeren)
04. Open een nieuwe transparante afbeelding van 600 x 600 pixels.
05. Gereedschap Vlakvulling - Afstemmingsmodus: Geen.
Vul de afbeelding met het verloop.
06. Effecten – Textuureffecten – Textuur – Instellingen: Standaard - Textuur: Gekreukt papier.
07. Effecten - Insteekfilters – Filters Unlimited 2.0.
Links: Special Effects 1 – Rechts: Plastic Surface – Standaardinstellingen.
08. Gereedschap Basisvorm - Kies: AltemusBordersFour-. met onderstaande instellingen:
Anti-alias en Als vector maken: Aangevinkt - Breedte: 0.
Trek van linksboven naar rechtsonder je basisvorm. Blijf een klein stukje van de kant af.
Zorg dat je afbeelding op 100% staat.
09. Lagen – Omzetten in rasterlaag.
10. Toverstaf - Modus: Vervangen - Afstemmingsmodus: RGB-waarde - Tolerantie: 0.
Aaneengesloten en Anti-alias: Aangevinkt - Doezelen: 0 - Buiten.
Selecteer de basisvorm.
11. Materialen – Zet de voorgrondkleur op verloop met onderstaande instellingen:
Stijl: Zonnestraal – Herhalingen: 5.
12. Gereedschap Vlakvulling - Vul de selectie met het verloop.
13. Aanpassen – Vervagen – Radiaal vervagen – Instellingen: Draaien hoog.
14. Effecten - Insteekfilters – Filters Unlimited 2.0.
Links: Special Effects 1 – Rechts: Aged Film – Standaardinstellingen.
15. Effecten – Randeffecten – Rembrandtiek licht.
16. Selecties – Wijzigen – Inkrimpen – Aantal pixels: 3.
17. Selecties – Omkeren.
Druk 1 keer op de delete toets.
18. Selecties – Niets selecteren.
19. Activeer je plaatje.
Bewerken – Kopiëren.
20. Terug naar je afbeelding.
Bewerken – Plakken als nieuwe laag.
21. Lagen – Schikken – Omlaag verplaatsen.
22. Gereedschap Selecteren.
Plaats je plaatje zo in de cirkel dat het mooi uitkomt. Verklein het eventueel door in 1 van de
hoeken te gaan staan en te slepen.
23. Gereedschap Wisser – Vorm: +Rond25 – Standaardinstellingen.
Wis het gedeelte van je plaatje dat buiten de cirkel uitkomt.
24. Activeer je misted plaatje.
Bewerken – Kopiëren.
25. Terug naar je afbeelding.
Bewerken – Plakken als nieuwe laag.
26. Lagen – Schikken – Vooraan.
27. Gereedschap Verplaatsen.
Zet het plaatje helemaal beneden in de ronding van de cirkel.
28. Afbeelding – Doekgrootte – 700 pixels - Vinkje bij: Hoogte-breedteverhouding vergrendelen – Plaatsing: Midden.
29. Activeer je corner en maak eventueel op maat.
Bewerken – Kopiëren.
30. Terug naar je afbeelding.
Bewerken – Plakken als nieuwe laag.
31. Zet de corner linksboven in de hoek van je gekleurde gedeelte.
32. Effecten – Insteekfilters – Simple – Top Left Mirror.
33. Activeer je tube.
Bewerken – Kopiëren.
34. Terug naar je afbeelding.
Bewerken – Plakken als nieuwe laag.
35. Plaats de tube links of rechts onder in de hoek, een stukje over het transparante gedeelte.
36. Effecten – 3D-effecten – Slagschaduw.
Verticaal en Horizontaal: 3 – Dekking: 50 – Vervaging: 4 – Kleur: Zwart.
37. Lagen – Nieuwe rasterlaag.
38. Gereedschap Plaatjespenseel.
Stempel je watermerk.
39. Lagen – Samenvoegen – Zichtbare lagen samenvoegen.
40. Bewerken – Kopiëren.
41. Open Animation Shop.
Bewerken - Plakken – Als nieuwe animatie.
42. Bewerken – Plakken – Na actieve frame.
43. Herhaal punt 42 twee keer.
Je hebt dan in totaal 4 frames.
44. Bewerken – Alles selecteren.
45. Animatie - Eigenschappen voor frame - Tijd weergeven: 20.
46. Terug naar PSP.
Open een nieuwe transparante afbeelding van 600 x 600 pixels.
47. Gereedschap Tekst - Font en Grootte naar keuze.
Anti-alias: Vloeiend - Dikte streek: 3 - Maken als: Vector.
Typ een tekst naar keuze.
Maak de tekst 14 hokjes breed en 8 blokjes hoog.
48. Bewerken – Knippen.
49. Bewerken – Plakken als nieuwe afbeelding.
50. Lagen – Omzetten in rasterlaag.
51. Effecten – 3D-effecten – Slagschaduw.
De instellingen staan goed.
52. Effecten – Insteekfilters – Alien Skin Xenofex 2 – Constellation – Standaardinstellingen.
Keep original image: Aangevinkt – Random seed: 1.
53. Bewerken – Kopiëren.
54. Ga naar Animation Shop.
Bewerken – Plakken – Als nieuwe animatie.
55. Terug naar PSP.
Bewerken - Ongedaan maken.
56. Herhaal punt 52.
Random seed: 2.
57. Bewerken – Kopiëren.
58. Terug naar Animation Shop.
Bewerken – Plakken – Na actieve frame.
59. Herhaal punt 55 t/m 58 twee keer.
Verhoog Random seed telkens met 1.
Je hebt nu in totaal nu 4 frames.
60. Bewerken - Alles selecteren.
61. Klik op het eerste frame, houd je muisknop ingedrukt en sleep de tekst naar het eerste frame van je afbeelding.
Laat de tekst pas los als hij op de gewenste plaats in je afbeelding staat.
62. Open butter 12 en butter 15. (of je eigen animaties)
Activeer butter 12. (of je eigen animatie)
63. Bewerken - Alles selecteren.
64. Klik op het eerste frame van je animatie en sleep deze naar het eerste frame van je afbeelding.
Plaats de animatie op een plaats naar keuze.
65. Activeer butter 15. (of je eigen animatie)
66. Herhaal punt 63 en 64.
67. Beeld - Animatie - Om je animatie te bekijken.
68. Animatie – Formaat van animatie wijzigen – Hoogte: 600.
69. Bestand – Opslaan als gif – 3x Volgende – Voltooien.
Deze les is geschreven voor PSP Nederland door Marja op 09-03-2013
Niets uit deze les mag gekopieerd of overgenomen worden zonder schriftelijke toestemming.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten