maandag 2 juni 2014

Little rat





Benodigdheden:
Een horizontale tube van maximaal 425 pixels breedte.
Twee kleine vierkante plaatjes van 110 pixels.
Een kleine animatie van max. 110 pixels langste zijde.
(maak je gebruik van een geanimeerd plaatje dan formaat 110 x 110)
Masker: : mask Elise.
Selectie: Sel.Karin.B- 3 hokjes

De plaatjes, tubes en animatie komen van internet, zijn ze van jou? Laat het ons weten dan geven we je de credits!

01. Open de tube en maak eventueel op maat.
Bewerken – Kopiëren.

02. Gereedschap Pipet – Kies een lichte voor- en een donkere achtergrondkleur uit je tubes.

03. Open een nieuwe transparante afbeelding van 600 x 500 pixels.

04. Gereedschap Vlakvulling – Afstemmingsmodus: Geen.
Vul de afbeelding met je voorgrondkleur.

05. Lagen – Nieuwe rasterlaag.

06. Vul de laag met je achtergrondkleur.

07. Effecten – Textuureffecten – Fijn leer – Instellingen: Standaard.

08. Lagen – Masker laden/opslaan – Masker laden vanaf schijf – Masker: mask elise.
Instellingen: Luminantie van bron – Aanpassen aan doek – Alle maskers verbergen: Aangevinkt.

09. Lagen – Samenvoegen – Groep samenvoegen.

10. Effecten – Afbeeldingseffecten – Naadloze herhaling – Instellingen: Naast elkaar.

11. Gereedschap Selectie – Aangepaste selectie – Instellingen:
Boven: 120 – Links: 30 – Rechts: 570 – Onder: 475.

12. Selecties – Omkeren.

13. Selecties – Laden/opslaan – Selecties laden vanaf schijf – Selectie: Sel.Karin.B- 3 hokjes.
Luminantie van bron – Toevoegen aan huidige selectie: Aangevinkt.

14. Effecten – 3D-effecten – Slagschaduw – Instellingen:
Verticaal en Horizontaal: 0 – Dekking: 100 – Vervaging: 18 – Kleur: Zwart.

15. Selecties – Omkeren.

16. Selecties – Wijzigen – Selectieranden selecteren – Instellingen:
Buiten – Anti-alias: Aangevinkt – Randbreedte: 4.

17. Materialen – Zet de voorgrond op verloop Voorgrond-achtergrond – Instellingen:
Stijl: Lineair – Hoek: 45 – Herhalingen: 3.
(voorgrondkleur in het midden, zo niet omkeren aangevinkt)

18. Gereedschap Vlakvulling – Vul de selectie met het verloop.

19. Selecties – Niets selecteren.

20. Bewerken – Plakken – Plakken als nieuwe laag.

21. Gereedschap verplaatsen – Plaats de tube onder in de afbeelding,
Laat daarbij minimaal één van de drie vierkantjes vrij, deze gebruiken we om de animatie
later in te plaatsen.

22. Effecten – 3D-effecten – Slagschaduw – Kleur: Voorgrondkleur.
Overige instellingen staan goed.

23. Materialen – Draai de kleuren om.

24. Gereedschap Tekst – Font en Grootte naar keuze – Anti-alias: Vloeiend – Dikte streek: 2.
Maken als: Vector – Typ je tekst en plaats deze bovenin de afbeelding.

25. Objecten – Uitlijnen – Horizontaal centreren op doek.

26. Lagen – Omzetten in rasterlaag.

27. Effecten – 3D-effecten – Slagschaduw – Instellingen:
Verticaal en Horizontaal: 2 – Dekking: 65 – Vervaging: 0 – Kleur: Zwart.

28. Lagenpalet – Activeer Groep – Raster 2.

29. Open het eerste vierkante plaatje en maak eventueel op maat.
Bewerken – Kopiëren.

30. Terug naar je afbeelding.
Bewerken – Plakken als nieuwe laag.

31. Gereedschap Verplaatsen – Plaats het plaatje in een van de vierkantjes.
(niet in het vierkantje wat vrij staat)

32. Herhaal punt 30 t/m punt 32 met het tweede vierkante plaatje.

33. Lagenpalet – Activeer de bovenste laag.

34. Lagen – Nieuwe rasterlaag – Plaats hier je watermerk op.

35. Afbeelding – Randen toevoegen – Symmetrisch: Aangevinkt – 1 pixel –Zwart.

36. Bewerken – Kopiëren.

37. Open Animatieshop.

38. Bewerken – Plakken als nieuwe animatie.

39. Open je animatie en maak eventueel op maat.

40. Bewerken – Alles selecteren.

41. Terug naar je afbeelding.
Bewerken – Plakken – Na actieve frame.
Herhaal dit punt totdat je afbeelding evenveel frames heeft als de animatie.

42. Pak met je linkermuisknop het eerste frame van je animatie en sleep deze naar het eerste
frame van je afbeelding in het lege vierkantje.

43. Terug naar je animatie.
Bewerken – Ongedaan maken Slepen.

44. Terug naar je afbeelding.
Pas de tijd aan gelijk aan je animatie.
Is deze in elke frame gelijk doe dan:
Bewerken – Alles selecteren.
Animatie – Eigenschappen voor frame – Vul de tijd in die onder je animatie staat.
Is dat per frame verschillend, pas dan de tijd aan per frame.

45. Beeld – Animatie.
Om even te checken of je animatie goed ‘loopt’.

46. Bestand – Opslaan als .gif – 3 x Volgende – Voltooien.

Deze les is geschreven door Karin op 10 mei 2012.
Niets uit deze les mag gekopieerd of overgenomen worden zonder mijn toestemming.
Karin.B-2012.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten