Mijn plaatje komt van: http://www.morguefile.com/archive
Benodigdheden:
Een horizontaal plaatje van een meer of van een zee van minimaal 1000 pixels breedte
(de bedoeling is dat het water gaat bewegen, zie mijn voorbeeld)
Filters:
Andrew’s Filters 43 – David And Elaine
Almathera – A Puddle
Selectie:
vera_forest-lake
Animatieshop
Zet de selectie in de map Selecties.
Veel plezier met de les!
01. Open je horizontale plaatje.
Bewerken – Kopiëren.
02. Open een nieuwe transparante afbeelding van 1024 x 450 pixels.
03. Selecties – Alles selecteren.
04. Bewerken – Plakken in selectie.
05. Lagen – Eigenschappen – Dekking: 60.
06. Lagen – Samenvoegen – Alle lagen samenvoegen.
07. Effecten – Textuureffecten – Textuur – Instellingen: Standaard.
Textuur: Bakstenen muur – Grootte: 25.
08. Selecties – Selectie laden/opslaan – Selectie laden vanaf schijf – Kies: vera_forest-lake
met onderstaande instellingen:
Luminantie van bron – Selectie vervangen: Aangevinkt.
09. Selecties – Wijzigen – Vloeiend – Instellingen: Standaard.
10. Lagen – Nieuwe rasterlaag.
11. Bewerken – Plakken in selectie.
12. Lagenpalet – Activeer Achtergrond.
13. Selecties – Omkeren.
14. Effecten – Insteekfilters – Andrew’s Filters 43 – David And Elaine – Instellingen: Standaard.
15. Selecties – Wijzigen – Selectieranden selecteren met onderstaande instellingen:
Binnen - Anti-alias: Aangevinkt – Randbreedte: 8.
16. Effecten – 3D-effecten – Afschuining buiten – Instellingen: Standaard.
17. Effecten – 3D-effecten – Slagschaduw met onderstaande instellingen:
Verticaal en Horizontaal: 10 – Dekking: 100 – Vervaging: 35 – Kleur: Zwart.
18. Selecties – Niets selecteren.
19. Materialen – Zet de achtergrondkleur op wit.
20. Gereedschap Tekst – Font en Grootte naar keuze – Anti-alias: Scherp – Dikte streek: 0.
Maken als: Vector. Typ een tekst en plaats deze onder de ‘ramen’ in het midden.
21. Objecten – Uitlijnen – Horizontaal centreren op doek.
22. Lagen – Nieuwe rasterlaag.
23. Gereedschap Plaatjespenseel – Stempel je watermerk.
24. Lagenpalet – Activeer Raster 1.
25. Gereedschap Selectie uit vrije hand – Selectietype: Van punt tot punt – Doezelen: 0 – Vloeiend: 2.
Anti-alias: Aangevinkt. Selecteer het meer of de zee. (achter de ramen, zie mijn voorbeeld hieronder)
26. Selecties – Laag maken van selectie.
Herhaal dit punt twee keer.
27. Effecten – Insteekfilters – Almathera – A Puddle – Instellingen standaard – Lake - scale: 80.
28. Lagenpalet – Activeer Tot laag gemaakte selectie 1.
29. Herhaal punt 27 – Wijzig scale: 85.
30. Lagenpalet – Activeer Tot laag gemaakte selectie.
31. Herhaal punt 27 – Wijzig scale: 90.
32. Selecties – Niets selecteren.
33. Lagenpalet – Zet Tot laag gemaakte selectie 2 en Tot laag gemaakte selectie 1 op slot.
34. Bewerken – Kopiëren speciaal – Samengevoegd kopiëren.
35. Open Animatieshop.
Bewerken – Plakken - Als nieuwe animatie.
36. Terug naar PSP.
Lagenpalet – Open Tot laag gemaakte selectie 1.
37. Bewerken – Kopiëren speciaal – Samengevoegd kopiëren.
38. Terug naar Animatieshop.
Bewerken – Plakken – Na actieve frame.
39. Terug naar PSP.
Lagenpalet – Open Tot laag gemaakte selectie 2.
40. Bewerken – Kopiëren speciaal – Samengevoegd kopiëren.
41. Terug naar Animatieshop.
Bewerken – Plakken – Na actieve frame.
42. Bewerken – Alles selecteren.
43. Animatie – Eigenschappen voor frame – Tijd weergeven: 16.
44. Animatie – Formaat van Animatie wijzigen – 700 pixels breedte – Methode: Intelligent.
45. Bestand – Opslaan als .gif – Klik drie keer op Volgende en één keer op Voltooien.
Deze les is geschreven voor PSP Nederland door Vera en niets mag worden overgenomen of gekopieerd in zijn
geheel of in gedeeltes zonder schriftelijke toestemming. 21 oktober 2012 kornetvs
Beeldmateriaal is eigendom van PSP Nederland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten