Benodigdheden:
Een vierkant plaatje van 650 x 650 pixels
Het plaatje bij de les is een eigen foto
Filter:
Filters Unlimited 2.0
Selectie:
vera_schuifpuzzel_2009
Veel plezier met de les!
01. Open je plaatje.
Bewerken – Kopiëren.
02. Gereedschap Pipet – Kies een donkere achtergrondkleur uit je plaatje.
03. Open een nieuwe transparante afbeelding van 650 x 650 pixels.
04. Selecties – Selectie laden/opslaan – Selectie laden vanaf schijf - Kies: vera_schuifpuzzel_2009
met onderstaande instellingen:
Luminantie van bron – Selectie vervangen: Aangevinkt.
05. Bewerken – Plakken in selectie.
06. Selecties – Wijzigen – Inkrimpen – Aantal pixels: 2.
07. Selecties – Omkeren.
Druk één keer op de ‘Delete toets’.
08. Selecties – Niets selecteren.
Dit zijn nu de schuifpuzzelstukjes geworden.
09. Open een nieuwe transparante afbeelding van 675 x 675 pixels.
10. Gereedschap Vlakvulling – Vul de afbeelding met de achtergrondkleur.
11. Effecten – Insteekfilters – Filters Unlimited 2.0 met onderstaande instellingen:
Links: Buttons & Frames – Rechts: 3D Glass Frame 3 – Frame Size: 20 – Contrast: 105.
12. Activeer je plaatje met schuifpuzzelstukjes.
Gereedschap Selectie – Selectietype: Rechthoek – Doezelen: 0 - Anti-alias: Aangevinkt.
Selecteer het eerste schuifpuzzelstukje links bovenin. Doe dit wel zo precies mogelijk
anders wordt het stukje te groot voor de schuifpuzzel.
13. Effecten – 3D-effecten – Als knop – Voorinstellingen: Standaard – Kleur: Zwart.
14. Bewerken – Kopiëren.
15. Terug naar de uitwerking.
Bewerken – Plakken als nieuwe laag.
16. Gereedschap Verplaatsen – Zet dit stukje links boven in de hoek, blijf een klein stukje
van de randen af.
17. Terug naar de schuifpuzzelstukjes.
Pak de selectie op met de rechtermuisknop en zet de selectie precies op het
stukje rechts naast het eerste stukje.
18. Herhaal punt 13 t/m 16 waarbij je het stukje naast het vorige stukje zet.
19. Herhaal punt 17 en 18 voor alle schuifpuzzelstukjes. Zorg ervoor dat de afbeelding
weer compleet is met alle stukjes op de juiste plaats. De stukjes hoeven niet perfect
te staan!
20. Lagen – Nieuwe rasterlaag.
21. Gereedschap Plaatjespenseel – Stempel je watermerk precies op het laatste stukje wat
je neergezet hebt, let op dat je watermerk niet groter is dan het schuifpuzzelstukje.
22. Lagen – Samenvoegen – Omlaag samenvoegen.
23. Bewerken – Samengevoegd kopiëren.
24. Open Animatieshop.
Bewerken – Plakken – Als nieuwe animatie.
25. Terug naar PSP.
Gereedschap Verplaatsen – Verplaats het rechter middenstukje naar het lege vakje
rechts onderin.
26. Bewerken – Samengevoegd kopiëren.
27. Terug naar Animatieshop.
Bewerken – Plakken – Na actieve frame.
28. Terug naar PSP.
Verplaats nu het rechter bovenstukje naar het lege vakje eronder.
29. Bewerken – Samengevoegd kopiëren.
30. Terug naar Animatieshop.
Bewerken – Plakken – Na actieve frame.
31. Herhaal punt 28 t/m 30 tot alle blokjes zijn verschoven.
Dit kun je naar keuze doen. Ik heb op dit punt tien frames in Animatieshop.
32. We blijven in Animatieshop.
Selecteer het eerste frame door met het pijltje erop te klikken.
33. Animatie – Eigenschappen voor frame – Tijd weergeven: 200.
34. Selecteer nu het tweede t/m de één na laatste frame. Dit doe je door de ‘Shift toets’
ingedrukt te houden.
35. Bewerken – Kopiëren.
36. Animatie – Eigenschappen voor frame – Tijd weergeven: 8.
37. Selecteer nu het laatste frame.
38. Animatie – Eigenschappen voor frame – Tijd weergeven: 200.
39. Bewerken – Plakken – Na actieve frame.
40. Animatie – Framevolgorde omkeren.
41. Animatie – Eigenschappen voor frame – Tijd weergeven: 50.
42. Beeld – Animatie – Je kunt nu de animatie bekijken.
43. Bestand – Opslaan als .gif – Schuifje bovenaan – Klik drie keer op Volgende en één keer
op Voltooien.
Deze les is geschreven voor PSP Nederland door Vera op 6 februari 2006 en niets van deze les mag gekopieerd
worden zonder toestemming. kornetvs Aangepast door Vera op 28 juli 2009 en op 27 april 2013.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten