dinsdag 27 mei 2014

Reflections





Mijn plaatje komt van: http://browse.deviantart.com/art/Lake-64391528
Mijn tube komt van: http://www.sitevanpatries.nl/Gerda's poppenkunst/www.poppenkunstgerda.com

Benodigdheden:
Een plaatje van maximaal 600 pixels breedte. (Zorg dat het plaatje ongeveer net zoveel water heeft als in mijn plaatje en ook onder in de afbeelding, anders komt het filter niet goed uit)
Een bijpassende tube van ca. 300 pixels langste zijde (grootte mag afwijken maar zorg er wel
voor dat de verhoudingen met het achtergrondplaatje goed zijn)
Animatieshop
Filter:
Almathera – Puddle

Veel plezier met de les!

01. Open het achtergrondplaatje.

02. Gereedschap Pipet – Kies een lichte voorgrond- en een donkere achtergrondkleur uit.

03. Open de tube en maak eventueel op maat.

04. Bewerken – Kopiëren.

05. Terug naar de uitwerking.
Bewerken – Plakken als nieuwe laag.

06. Gereedschap Verplaatsen – Zet de tube op een mooie plaats bij het water.
(je moet zo meteen een reflectie van de tube bij het water zien)

07. Effecten – 3D-effecten – Slagschaduw met onderstaande instellingen:
Verticaal en Horizontaal: 2 – Dekking: 100 – Vervaging: 50 – Kleur: Zwart.

08. Gereedschap Tekst – Maken als: Vector – Dikte streek: 2. Neem een mooi font (niet
al te robuust) en maak de tekst even breed als de afbeelding. Zet de tekst bovenin,
een heel klein stukje van de rand af. Zie mijn voorbeeld boven aan de les.

09. Activeer Achtergrond (onderste laag) in het lagenpalet.
Gereedschap Selectie – Selectietype: Rechthoek – Doezelen: 15.
Maak een selectie die iets groter is dan je letters.  Als je de selectie ‘loslaat’ zie je
dat hij iets groter is geworden. Dit komt door het doezelen.

10. Aanpassen – Vervagen – Gaussiaanse vervaging – Bereik: 15.

11. Selecties – Niets selecteren.

12. Activeer de bovenste laag in het lagenpalet.
Lagen – Nieuwe rasterlaag – Plaats hierop je watermerk. (niet op het watergedeelte)

13. Afbeelding – Randen toevoegen – 2 pixels - Voorgrondkleur – Symmetrisch: Aangevinkt.

14. Afbeelding – Randen toevoegen – 2 pixels - Achtergrondkleur.

15. Afbeelding – Randen toevoegen – 2 pixels - Voorgrondkleur.

16. Afbeelding – Randen toevoegen – 20 pixels - Achtergrondkleur.

17. Afbeelding – Formaat wijzigen – 650 pixels breedte – Nieuwe resolutie met: Bicubisch.

18. Gereedschap Selectie uit vrije hand – Selectietype: Van punt tot punt – Doezelen: 0.
Selecteer nu het gedeelte water wat je wilt laten bewegen. (zie mijn voorbeeld)

19. Selecties – Wijzigen – Binnen/buiten doezelen – Binnen – Hoeveelheid: 5.

20. Effecten – Insteekfilters – Almathera – A Puddle met onderstaande instellingen:
reflections: 370 - displacement: 50 - lighting strength: 80 - perspective: 50 - scale: 80.

21. Selecties – Niets selecteren.

22. Bewerken – Kopiëren.

23. Open Animatieshop.
Bewerken – Plakken als nieuwe animatie.

24. Terug naar PSP.
Klik één keer op pijltje ongedaan maken.

25. Herhaal punt 20 maar zet de ’scale’ op 85. (Let op! Ook de ‘reflection’  weer op 370 zetten)

26. Selecties – Niets selecteren.

27. Bewerken – Kopiëren.

28. Terug naar Animatieshop.
Bewerken – Plakken na actieve frame.

29. Herhaal punt 24 t/m 28 nog 3 keer. Zet de ‘scale’ steeds 5 hoger.
Je hebt dan 5 frames in Animatieshop.

30. We blijven in Animatieshop.
Bewerken – Alles selecteren.

31. Animatie – Eigenschappen voor frame – Tijd weergeven: 25.

32. Beeld – Animatie – Je kunt nu de animatie bekijken.

33. Bestand – Opslaan als GIF.
Klik 3 keer op Volgende, zorg dat het schuifje omhoog staat
en klik dan één keer op Voltooien.

Deze les is voor PSP Nederland geschreven door Vera en niets mag worden overgenomen of gekopieerd (in zijn
geheel of in gedeeltes) zonder schriftelijke toestemming. kornetvs 20 september 2008.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten